Betingelser
Salgsbetingelser og Vilkår
1. Generelt
Gutta på Haugen AS , org.nr. 995 232 227 ("Gutta") driver nettsiden Gutta.no ("Nettsiden"). Via Nettsiden kan du handle varer fra Gutta.no.
Disse generelle vilkårene (”Vilkårene”) gjelder når du som forbruker (”Kunde”) gjør en bestilling via Nettsiden. I forbindelse med at Kunden gjennomfører et kjøp via Nettsiden, må Kunden godkjenne Vilkårene.
Ved å godta Guttas Vilkår bekrefter Kunden at han / hun har fylt 18 år og at han/hun kan inngå juridisk bindende avtaler. Personer under 18 år kan ikke handle på Nettsiden. Bestilling gjort i en annen persons navn (forfalskning), eller bestillinger som på annen måte utsetter Gutta for risiko for økonomisk skade, rapporteres til politiet. Ved mistanke om uregelmessigheter eller misbruk av vår tjeneste forbeholder Gutta seg retten til å kansellere Kundens ordre. Gutta tillater heller ikke bestillinger eller kjøp på Nettsiden fra personer utenfor Norges grenser. Guttas ordresystem er tilpasset norske juridiske forhold, og vi vil ikke behandle bestillinger som Gutta oppdager at kommer fra andre land enn Norge.
Gutta etterstreber at informasjonen på Nettsiden alltid skal være så nøyaktig som mulig, men tar forbehold for at produkter kan være utsolgt samt eventuelle bilde- og skrivefeil på Nettsiden, for eksempel relatert til produktbeskrivelse, innhold, feilprising og/eller feil informasjon om at et produkt er på lager. Gutta har rett til når som helst å rette eventuelle feil og forandre eller oppdatere informasjonen på Nettsiden. Gutta er ikke ansvarlig for informasjon, herunder bilder, på Gutta som kommer fra tredjeparter.
Nettsiden eies av Gutta Drift AS. Innholdet på Nettsiden er eid av Gutta eller dets lisensgiver. Innholdet er blant annet beskyttet av immaterialrettslige- og markedsrettslige regler. Dette betyr at varemerker, firmanavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout og informasjon om varer, tjenester og annet innhold ikke kan kopiers eller brukes uten Guttas skriftlige samtykke.
2. Bestilling og avtale
For å kunne gjøre et kjøp via Nettsiden, må Kunden godta Vilkårene. Ved å godta Vilkårene forplikter Kunden seg til å overholde Vilkårene i sin helhet og bekrefter samtidig å ha mottatt informasjon om Gutta behandling av personopplysninger og cookies (informasjonskapsler) i henhold til Guttas Personvernerklæring. Tilgjengelig her: https://www.gutta.no/pages/personvern
Når Kunden fullfører en bestilling fra Gutta, sender Gutta en foreløpig ordrebekreftelse via e-post til Kunden. Denne foreløpige ordrebekreftelsen genereres automatisk av Gutta uten manuell gjennomgang. En bindende kjøpsavtale er først inngått når Gutta har gitt en endelig bekreftelse på Kundens bestilling.
3. Kundeopplysninger
Kunden må opprette en brukerkonto for å kunne handle på Guttas Nettside. Når Kunden registrerer sin brukerkonto, blir Kunden bedt om å oppgi visse personopplysninger. Kunden bekrefter at informasjonen som oppgis av Kunden er nøyaktig og fullstendig og er ansvarlig for eventuelle feilopplysninger. Informasjon om Guttas behandling av personopplysninger finnes i Guttas Personvernerklæring.
Kunden forplikter seg til å sikre at ingen andre enn Kunden kan bruke Kundens innloggingsinformasjon. Kunden skal ikke gi brukernavn og passord til tredjeparter, og skal sørge for å oppbevare og håndtere brukernavn og passord på en slik måte at uvedkommende ikke kan få tilgang til informasjonen. Kunden skal umiddelbart underrette Gutta om mistanke om uautorisert tilgang til Kundens passord. Før Kunden gir Gutta et slikt varsel, er Kunden ansvarlig for alle kjøp gjort med Kundens innloggingsinformasjon.
Hvis Gutta mistenker at Kunden misbruker sin brukerkonto eller sin innloggingsinformasjon eller på annen måte bryter Vilkårene, har Gutta rett til å utestenge Kunden. Gutta har også rett til å tildele Kunden nye innloggingsdetaljer.
4. Pris og betaling
Alle kjøp på Nettsiden skjer i norske kroner (NOK). Prisene inkluderer merverdiavgift, med mindre annet er oppgitt. Prisene inkluderer ikke fraktkostnader, fakturatillegg etc. Slike tilleggskostnader vil presenteres som separate poster i kassen. Sluttsummen bekreftes av Gutta i forbindelse med den endelige bekreftelsen som sendes til Kunden, jf. punkt 2 i Vilkårene. Ved endring i avgifts- eller momsforhold eller andre forhold som Gutta ikke råder over, har Gutta rett til å justere prisen inntil dagen forut for at varene sendes til Kunden.
Kunden kan velge en av de betalingsmåtene som fremgår på Nettstedet, herunder fakturabetaling, klarna-konto, mobilbetaling og kortbetaling. Alle betalingsmåter skjer gjennom Guttas partner Klarna (www.klarna.com/no/) og deres betalingsløsning Klarna Checkout. Ved å gi informasjon ved kassen aksepterer Kunden også Klarnas vilkår (link til Klarnas vilkår finner du lenger ned i dette punktet). Klarna Checkout presenterer opplysninger for Kunden så snart Kunden er identifisert. Hvilken informasjon som må oppgis for å kunne identifisere Kunden vil kunne variere ut ifra kjøpstilfelle og kunde. Hvilket betalingsalternativ som velges av Kunden vil også kunne få betydning for hvilken informasjon som kreves i Klarna Checkout. Kredittopplysninger som Klarna henter ut påvirker ikke Kundens kredittverdighet og kan ikke sees av andre som ber om kredittinformasjon, for eksempel banker. Etter at Kunden er identifisert, viser Klarna Checkout hvilke betalingsalternativer som er tilgjengelige. Faktura er det betalingsalternativet som er valgt som et utgangspunkt, men Kunden kan velge et av de andre alternativene dersom Kunden ønsker det. Hvilke betalingsalternativer som tilbys Kunden kan endres fra tid til annen. Kunden kan velge om bruk av Klarna Checkout skal beskyttes med en PIN-kode.
Ved fakturabetaling vil det være minimum 14 dagers betalingstid (se fullstendige Vilkår fra Klarna her)
Gutta forbeholder seg retten til ikke alltid å tilby alle former for betaling, samt å endre betalingsmåte dersom den betalingsmåten Kunden har valgt av en eller annen grunn ikke fungerer på kjøpstidspunktet eller Kunden ikke er godkjent for den valgte betalingsmåten.
Ønsker kunden å benytte seg av Vipps som betalingsmåte tilbyr vi også dette.
5. Levering og transport
Levering av Kundens varer skjer, med mindre annet er oppgitt, til den adressen Kunden har oppgitt. Normal leveringstid er 1-4 virkedager fra bekreftet bestilling. I enkelte tilfeller vil varer være bestillingsvarer og leveringstiden kan være opp til 10 dager. Bestillinger som er gjort før midnatt søndag sendes vanligvis mandag. Bestillinger som er gjort før midnatt mandag sendes vanligvis tirsdag. Bestillinger fra kunder fra Oslo og Akershus vil også sendes onsdag. I kassen vil ulike leveringsalternativer bli presentert, og Kunden velger selv hvilket alternativ Gutta skal benytte for den aktuelle bestillingen.
Skulle noen av de bestilte varene ha betydelig lengre leveringstid enn andre varer, forbeholder Gutta seg retten til å dele opp bestillingen. Kunden vil i et slikt tilfelle ikke bli belastet noen ekstra utgifter for etterfølgende leveranser.
Skulle Gutta av en eller annen grunn ikke ha mulighet til å levere Kundens bestilling innen oppgitt leveringstid, vil Kunden bli informert via e-post eller telefon. Kunden kan da kansellere kjøpet ved å kontakte kundeservice på epost: nettbutikk@gutta.no. Dersom Kunden allerede har betalt varen, vil beløpet bli returnert til kontoen som ble belastet ved kjøpstidspunktet. Kunden vil ved en leveringsforsinkelse ikke ha krav på annen kompensasjon enn tilbakebetaling av allerede betalt beløp.
Leveringskostnadene avhenger av hvilket fraktalternativ som er valgt og vil presenteres for Kunden i kassen. Gutta tilbyr gratis frakt ved kjøp over 1500kr ved levering til en enkelt adresse
Risikoen for varene blir overført til Kunden når Kunden mottar varene. Kunden forplikter seg til å undersøke varene umiddelbart etter mottak for å verifisere at det er riktige varer og at disse er mangelfrie.
6. Angrerett
Kunden har i henhold til angrerettloven rett til å gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn for dette. Angrefristen er 14 dager regnet fra den datoen Kunden mottok varene. Dersom Kunden har bestilt flere varer i en og samme bestilling utløper angrefristen 14 dager etter den dag Kunden mottar den siste varen. Rett til å utøve angreretten forutsetter at forsegling eller emballasje ikke er brutt etter levering. Angreretten er unntatt fra matprodukter og andre varer med kort holdbarhet eller er av en art som ikke egner seg for retur.
Dersom Kunden ønsker å benytte seg av angreretten, må Kunden underrette Gutta på en utvetydig måte om sin beslutning om å angre kjøpet. Dette kan gjøres ved å gi beskjed om dette til Gutta via epost til nettbutikk@gutta.no. For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at Kunden sender beskjed om at Kunden vil bruke angreretten før angrefristen utløper.
Kunden må bære kostnadene ved å returnere varen dersom angreretten benyttes. Kunden er ansvarlig for varens tilstand fra det tidspunktet Kunden mottok varen og til og med returforsendelsen. Varene må returneres innen 14 dager fra den dag Kunden varslet Gutta om at Kunden ønsket å benytte seg av angreretten.
Dersom Kunden ønsker å utøve angreretten, vil Gutta tilbakebetale alle betalinger som er mottatt fra Kunden, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at Kunden har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardlevering Gutta tilbyr), uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag Gutta mottok melding om Kundens beslutning om å gå fra avtalen. Gutta foretar tilbakebetalingen til den kontoen som ble belastet ved kjøpet, med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt mellom partene. Gutta kan holde tilbake tilbakebetalingen til Gutta har fått varene tilbake eller til Kunden har lagt fram dokumentasjon på at varene er sendt tilbake, eller til det av disse tidspunktene som inntreffer først. Gutta har rett til å trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjon på varene dersom og i den utstrekning en slik verdireduksjons skyldes Kundens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon.
7. Reklamasjon
Reklamasjonsretten omfatter varer som er mangelfulle i henhold til gjeldende forbrukerlovgivning. Hvis det er noen feil ved varene du har mottatt eller dersom noe mangler, må du kontakte Gutta på nettbutikk@gutta.no så snart som mulig etter at feilen er oppdaget. I forbindelse med reklamasjonen må ordrenummeret og årsaken til reklamasjonen oppgis. Kunden må be om et returnummer (RN) og en fraktetikett. Forsendelser som mangler returnummer (RN), returneres til avsenderen og fraktkostnader belastes Kunden. Fraktetiketten vil være gyldig i 14 dager. Reklamasjoner som er gjort innen to måneder etter at Kunden har oppdaget feilen, anses alltid for rettidig. Kunden har 2 års reklamasjonsrett på varer som er kjøpt på Nettstedet.
Defekte varer som returneres til Gutta bør behandles som om de var feilfrie. Ved alle typer retur er det svært viktig at varene er pakket på en slik måte at de ikke risikerer å bli skadet.
Gutta står alltid for returkostnadene ved skadde eller feil varer, dvs. for godkjente reklamasjoner. Når varene det er reklamert på er returnert og Gutta har godkjente klagen, kompenseres Kunden. Guttas ansvar er begrenset til det Kunden har betalt for varen og eventuelle returkostnader. Hvis Kunden allerede har betalt varene, og hvis partene ikke er enige om noe annet, vil tilbakebetalingen skje til kontoen som ble belastet ved kjøpet. Slike tilbakebetalinger gjøres vanligvis innen 14 dager.
Gutta forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon dersom Gutta finner at varene ikke er mangelfulle etter gjeldende forbrukerlovgivning. I de tilfeller varene returneres grunnet reklamasjon og feil ikke kan oppdages, vil Kunden måtte betale et gebyr tilsvarende de kostnadene Gutta har hatt i forbindelse med administrasjon, frakt og håndtering av saken, oppad begrenset til NOK 299. Avgiften faktureres med 14 dagers betalingsfrist. Ved forsinket betaling vil det tilkomme forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven. Det vil også tilkomme et purregebyr på NOK 70 dersom betalingsfristen oversittes med 14 dager.
Gutta gjør kunden oppmerksom på at det vil være unntak på visse matvarer, og transportskader må tas opp med Guttas fraktleverandør. Mange varer på Guttas nettside er varer som trenger kald oppbevaring, og i tilfeller der varen har blitt dårlig fordi Kunden ikke har hentet varen på hentested eller vært hjemme ved levering tidsnok vil Kunden ikke ha krav på tilbakebetaling.
8. Linker på Nettsiden
På Nettsiden kan Gutta linke til andre nettsteder utenfor Gutta sin kontroll. Gutta søker å sikre at Gutta kun linker til nettsteder som har tilsvarende personvernregler som de som fremgår av Guttas Personvernerklæring. Gutta er imidlertid ikke ansvarlig for beskyttelse eller konfidensialitet mht. informasjon eller personopplysninger som Kunden har gitt på andre nettsteder.
9. Force Majeure
Gutta er ikke ansvarlig for forsinkelser forårsaket av omstendigheter som Gutta ikke har kontroll over, for eksempel generell arbeidskonflikt, krig, brann, lynnedslag, terrorangrep, endret lovgivning eller forskrifter, tekniske problemer, feil ved elektrisitet- / tele- / dataforbindelser eller andre kommunikasjons feil eller feil eller forsinkelse i underleverandørtjenester på grunn av omstendigheter som nevnt. Slike omstendigheter vil innebære fritak for erstatning og andre sanksjoner. Hvis en slik situasjon oppstår skal Gutta informere Kunden. Hvis forholdet har vart lenger enn 2 måneder, har både Kunden og Gutta rett til å kansellere kjøpet med umiddelbar virkning.
10. Endring av Vilkårene
Gutta forbeholder seg retten til å endre vilkårene til enhver tid og uten Kundens forhåndssamtykke. Enhver slik endring vil publiseres på Nettstedet. Endringer i Vilkårene er gyldig fra Kundens godkjenning av Vilkårene i forbindelse med nye kjøp (dersom endringen knytter seg til kjøp på Nettstedet), eller fra Kundens besøk på Nettstedet (dersom endringen knytter seg til bruken av Nettstedet), eller 10 dager fra Gutta informerte Kunden om endringene.
11. Gyldighet
Dersom en eller flere bestemmelser i disse Vilkårene strider mot gjeldende lovgivning eller dømmes som ugyldige av en domstol eller relevant tilsynsmyndighet, skal dette ikke påvirke gyldigheten av de øvrige bestemmelsene i Vilkårene.
12. Overdragelse
Gutta har rett til, uten Kundens samtykke, helt eller delvis å overføre sine rettigheter og forpliktelser etter Vilkårene til en tredjepart.
13. Tvister
Guttas målsetning er alltid at Kunden skal være så fornøyd som mulig. Dersom det skulle oppstå tvist mellom partene, skal partene forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet der du bor, se https://www.forbrukerradet.no/.
Du kan også benytte deg av plattformen for nettbasert tvisteløsning (ODR-plattformen), se https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=NO.
Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i Kundens verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.
14. Selskapsinformasjon
Gutta på Haugen AS (Org.nr 995 232 227)
Ullevålsveien 45, 0171 Oslo
E-post: nettbutikk@gutta.no
Telefon: 22 60 85 12
Denne erklæringen ble sist oppdatert 31.01.2023
15. Betingelser ved bestilling av catering:
- Ved bestilling fra gutta.no vil du få bekreftelse på mail om vi kan gjennomføre cateringen.
- Minimumsbestilling på enkelte menyer.
- Bestillinger minimum 3 dager i forkant. Etter dette anses bestillingen som bekreftet og reduksjon i antall vil bli belastet.
- Utkjøring av catering skjer med budbil og prises etter avstand.
- Maten kan bestilles lagt opp på servise eller i engangsemballasje.
- Serviset skylles, men vask er ikke nødvendig før tilbakelevering.
- Serviset leveres i pappesker. Både serviset og pappesker skal leveres tilbake dagen etter
16. Betingelser ved bestilling av gavekurver
Vær obs på at vi kan være utsolgt for enkelte produkter i gavekurver, dette vil da bli erstattet med tilsvarende vare av lik eller høyere verdi.