Vanlige spørsmål
Her har vi samlet litt informasjon om de vanligste spørsmålene vi på Gutta mottar. Skulle du ikke finne det du lurer på er det bare å kontakte oss på mail: nettbutikk@gutta.no
Leveringstid
Leveringstiden på din bestilling vil avhenge av hvilken dag du bestiller på. Vi tilbyr levering gjennom Bring. Vi sender varene som regel morgenen etter du har bestilt. Dersom du ikke har mottatt din bestilling fra oss innen 4 dager etter vi har sendt varene kan du kontakte oss på mail.
For å spore din bestilling kan du bruke sporingsnummeret du har mottatt av oss på mail.
Leveringsalternativer
Vi tilbyr både henting i våre butikker og levering gjennom Bring. Henting kan bestilles og hentes på Gutta på Haugen St.Hanshaugen eller Nordstand. Ved Levering kan man velge mellom Pakke til hentested til 159kr eller Hjemlevering til 249kr.
Med Pakke til hentested kan du plukke opp din bestilling og velge hentested selv. Med Hjemlevering kan du få varene helt hjem til døren din. Gutta selger mange varer som helst skal holdes kjølig, og vi sender bestillinger med kjøleelementer. Hvis du velger å få bestillingen sendt til nærmeste hentested anbefaler vi at du plukker opp varene så fort du får beskjed om det! Frakten betaler vi om du handler for 1500 kroner eller mer.
Hvordan håndterer Gutta din ordre?
Vi skjærer skinken, kutter osten og pakker varene samme dag som bestillingen sendes. Dette for å sikre høyest mulig kvalitet på varene vi leverer. Pakken blir sendt i esker med kjøleelement hvis nødvendig for å sikre god kvalitet.
Jeg har motatt en brun papirpose med Guttas logo på, hva er dette?
Dette er et kjøleelement vi sender med dersom bestillingen din inneholder kjølevarer. Kjøleelementet kan brukes om igjen dersom du ønsker det. Dersom posen har revnet kan vi forsikre om at innholdet ikke er farlig og vil ikke ødelegge maten. Dersom du er usikker, ta gjerne kontakt.
Jeg har ikke mottatt min bestilling, hva gjør jeg?
Dersom du ikke har mottatt din bestilling, anbefaler vi deg å kontakte oss. Det er vi som er ansvarlig for din pakke, og vi er her for å hjelpe deg.
Dersom du ikke har mottatt din bestilling fra oss innen 4 dager etter vi har sendt varene kan du kontakte oss på mail.
Sender dere til utlandet?
Nei, vi sender kun innad i Norge (unntatt Svalbard).
Gavekort
Våre gavekort har gyldighet i ett år etter utsendelse. Dersom du har mistet et gavekort, ikke finner gyldighetsdato eller lurer på hvor mye som er igjen på ditt gavekort: ta kontakt på nettbutikk@gutta.no
Litt om ost og spekemat
Greit å vite om ost:
Ost oppbevares best på et kjølig, mørkt sted med lav luftfuktighet. Osten bør lagres kjølig, ellers modner den for raskt. Oppbevarer du ost hjemme bør denne legges i kjøleskapet og helst i en av grønnsaksskuffene for mest stabil temperatur. Myk ost som brie trenger å puste så ikke oppbevar den i tett emballasje. Når ost er oppskjært bør du alltid oppbevare en ost adskilt fra andre ostetyper.
Du bør oppbevare osten i ostepapir eller annen egnet emballasje. Har du en ost med kraftig lukt kan det være smart å legge den i en plastboks eller pakke i aluminiumsfolie. Husk at ost er noe som i utgangspunktet er en vare som kan vare veldig lenge hvis den oppbevares riktig. Når du har litt erfaring med ost kan du fort finne ut om osten har blitt dårlig eller ikke kun ved å kikke og lukte på varen.
Greit å vite om spekemat:
Det er lurt å beregne 150-200 gram per person hvis du skal dele maten. Dette kommer selvfølgelig an på hvor mye tilbehør verten setter frem, men spekematen er en slager det ofte går mye av. Har du hele stykker med spekemat oppbevares det aller best i lerretspose, hengende fritt på et mørkt, kjølig og luftig sted.
Det kan også legges i kjøleskapet, men pakk det ikke i tett plast da det lett kan mugne. Bruk matpapir eller aluminiumsfolie. Før du serverer spekematen er det best å la den stå litt i romtemperatur. Og til det siste, men kanskje aller viktigste: ta en smak før gjestene kommer for å være sikker på at det smaker knallgodt!
Har du andre spørsmål, tips til forbedringer eller varer du savner i nettbutikken? Vi på Gutta setter stor pris på om du vil hjelpe oss til å bli bedre, så send gjerne det du måtte ha på hjertet til nettbutikk@gutta.no
Litt om Catering og Gavekurver
Hvordan fungerer bestilling av catering på Gutta.no?
Inne på gutta.no er det en egen meny for catering. Her kan du bestille catering enten som privat eller bedrift, samt legge til ca hvor mange personer du ønsker å servere. Når du har valgt antall personer, trykk på knappen "Send Forespørsel" og du havner på vårt kontaktskjema. Legg inn din kontaktinfo, samt hva du ønsker å bestille, antall personer, når du vil ha bestillingen levert og annen relevant informasjon. Vi i Gutta tar kontakt med deg og avtaler bestillingen nøyaktig slik du ønsker!
Vi gjør oppmerksomme på at priser kan variere ettersom hvor stor bestillingen er. Vi har også noen betingelser når det gjelder catering. Se egen side for betingelser for dette.
Hvordan bestiller jeg gavekurver på Gutta.no?
Her kan du bestille gavekurver enten som privat eller bedrift. Bestiller du gavekurver til dine ansatte ber vi deg bestille via gavekurver->bedrift. Her kan du velge antall personer og deretter trykke på knappen "Send Forespørsel". Legg inn din kontaktinfo, samt hva du ønsker å bestille, antall personer, når du vil ha bestillingen levert og annen relevant informasjon.
Vi i Gutta tar kontakt med deg og avtaler bestillingen nøyaktig slik du ønsker. Vi gjør oppmerksomme på at priser kan variere ettersom hvor stor bestillingen er.